Ukko-Pekka Hr1 1009

Raskas pikajunaveturi Hr1 (ennen vuoden 1942 sarjamerkintäuudistusta P1) eli tuttavallisemmin Ukko-Pekka oli Suomen rautateiden suurin ja voimakkain henkilöliikenteen höyryveturi.

Tätä tyyppiä rakennettiin kaiken kaikkiaan 22 kappaletta Lokomon ja Tampellan konepajoilla vuosina 1937-1957.

”Ukko-Pekoille” oli selkeä tilaus, sillä vanhemmat sarjamerkinnältään Hv1–-Hv3-veturit eivät enää suorituskyvyltään riittäneet pikajunien vetäjiksi.
VR tilasi aluksi Lokomolta kaksi prototyyppiä huomattavasti vanhoja veturimalleja kookkaampaa veturia. Nämä ensimmäiset kaksi Ukko-Pekka veturia (Nro:t 1001 ja 1002) valmistuivat vuoden 1937 jälkipuoliskolla. Tämä prototyyppisarja sai jatkoa neljän veturin verran (Nro:t 1000, 1003, 1004 ja 1005) vuosina 1939-1940. Seuraavat kuusi veturia (Nro:t 1006-1011) valmistuivat vasta sodan jälkeen vuosina 1948-1949. Sitten oli vuorossa kahdeksan lisäveturin sarja vuonna 1955 (Nro:t 1012-1019). Vielä vuonna 1957 valmistui kaksi rullalaakeroitua Ukko-Pekkaa (Nro:t 1020 ja 1021).
Nämä 22 Ukko-Pekkaa olivat pikajunien tärkeimpiä vetäjiä raskaasti kiskotetuilla radoillamme vuoteen 1963 saakka, jolloin dieselveturit alkoivat vähitellen tulla enemmistöksi.

Nykyisin on käyttökunnossa kaksi Ukko-Pekka Hr1 veturia 22:sta valmistetusta veturista. Ukko-Pekka 1009 ja lisäksi ajokunnossa on VR:n omistama numero 1021.

Veturi 1009 edustaa toisen maailmansodan jälkeisen pula-ajan veturituotantoa. Tämän johdosta siinä ovat alumiiniset numerot ja numerolaatat messinkisten laattojen sijasta. Muilta osiltaan veturi 1009 on tyypillinen sarjansa edustaja.

Hr1 1009 kunnostettiin Suomessa Pieksämäen vanhalla veturitallilla uuden omistajansa Nigel Sill´in toimeksiannosta ja kustannuksella. Veturi hyväksyttiin uudelleen rautatieliikenteeseen vuonna 1993. Uuden kautensa neitsytmatkan Hr1 1009 teki 22.5.1993 Pieksämäeltä Joensuuhun ja takaisin.
Nyt Ukko-Pekka 1009 veturilla on oma pilttuu Kouvolan varikolla.

Teknisiä tietoja

Valmistettu yhteensä 22 kpl
Suurin nopeus 110km/h
Valmistaja Lokomo,
Tampella
Valmistusvuodet 1937 – 1957
  1009:n
valmistumisvuosi: 1948 / Lokomo
Pituus 22.25 metriä
Paino työkunnossa 155 tonnia
Teho 6,72 megawattia 1591 hv
Veturin pöyräjärjestys 4-6-2
Vetopyörän koko halkaisija 190 cm ja paino 1 000kg
Tulistetun höyryn lämpötila 350 C
Hiilitila 9 tonnia
Vesitila 27 m3